Flytype: Boeing 717-2K9
Class: Business Class (Economy Extra)
Operert av: Blue1
Reg,nr: OH-BLO
Flyets alder: 2,6 år
Flight.nr: KF506
Flytid: 1t 15min
Sete: 4A
Jeg og Stein-Arvid hadde lenge snakket om å prøve Blue1 til Helsinki, men ble alltid til at vi valgte Finnair grunnet priser og avgangstider, men denne gangen ble det Blue1 og vel så det, vi testet ut Blue1 Business Class! Takket være en stor sum med EuroBonus poeng ble turen gjort for drøyt 600 spenn for begge!
SAS eier Blue1 og på rutene innen Skandinavia tilbyr de kun Economy og Economy Extra. Det vil si at Economy Extra er "business" når du flyr innen Skandinavia. SAS flyr ikke mellom Oslo og Helsinki, derfor har Blue1 tatt disse rutene.
Innsjekk på nettet gikk veldig greit, til tross for at vi kunne velge seter allerede når vi kjøpte billetten. Innsjekk på Gardermoen gikk også raskt ettersom vi kunne bruke egen Business check-in og fast track i sikkerhetskontrollen. Etter alt det formelle var gjort gikk vi inn i SAS Business Lounge som er en lite lounge i 2 etasje på Gardermoens utenlandsterminal. Der finner man et lite utvalg med enkelt kald mat og drikker som øl, vin, brus, juice og en drøss med ulike typer kaffe. Aviser og Internet er også gratis (inkl). Denne loungen er på langt nær så bra som f.eks BA loungen på Heathrow, men èn ting skal de ha på OSL, de er veldig hyggelige de som jobber der!!
Etter noen timer i loungen gikk vi ned til gate 43A hvor vårt fly skulle parkere. Etter en liten stund kom det både jeg og Stein-Arvid hadde gledet oss til, en Boeing 717! Dette ble da vår første tur med denne flytypen og første tur med Blue 1, så vi var veldig spente når vi satt å ventet! Reg. på denne var OH-BLO, en tidligere Olympic Aviation og Spanair maskin. Flyet ble satt i trafikk i desember 2009.
Boarding gikk radig, vi kom oss først inn (noen pluss må man jo ha når man flyr Business Class) og fant setene våre. Kabinsjefen på denne flyvningen var som man forventer av et SAS selskap - mindre hyggelig og overlegen, mens resten av crewet var ganske ok!
Take-off på tid og kort tid etter avgang fikk vi servert en god, enkel middag med full bar-service. Det var ganske fult fly, men serveringen gikk smidig og alt ble servert med et smil om munnen. Landing på Helsinki Vantaa litt før tid og godt fornøyd med turen forlot vi flyet og satte kursen mot bagasjeutleveringen. Det tok tid, for selv om vi fløy Business Class, kom ikke bagasjen vår først, som den i teorien skal gjøre... Men men.
Overnatting på Hilton Hotell Helsinki Airport.
SAS Business Lounge på OSL
Mat og aviser må man jo ha..
Hadde ikke hatt noe i mot å ha denne i stua!!
KF506 til Helsinki
Blue1 er en av få flyselskaper i verden som flyr Boeing 717
Boarding...
Ekstremt vakkert syn! Dette flyet het "Pearl Mist"Kabinen har som du ser samme look som ho SAS
Maten vi fikk var meget smakfull!:)
Ett eller annet sted over Sverige
Helsinki HEL - København CPH
Flytype: Boeing 717-2CM
Class: Business Class (Economy Extra)
Operert av: Blue1
Reg,nr: OH-BLI
Flyets alder: 11,9 år
Flight.nr: KF432
Flytid: 1t 25min
Sete: 2A
Etter en god natts søvn var det opp og på`n igjen. Etter en fantastisk frokost på Hilton gikk vi rett til flyplassen og leverte bagasje og passerte sikkerhetskontroll. Kort tid etter fant vi fram til SAS Loungen på HEL, en ganske liten lounge med mye dårligere tilbud inne enn på OSL og CPH.
Skjønner ikke hvorfor den heter SAS Lounge på HEL når SAS kun flyr CPH-HEL-CPH èn gang daglig? Den burde heter Blue1 Lounge spør du meg..
Uansett, inne i loungen var det som på OSL, gratis WiFi og aviser/magasiner og drikke. De hadde også mat, men veldig dårlig utvalg. De hadde brød og noe kyllinggreier i couscous og agurk.. Smakte godt da...! Vi oppholdt oss ikke lenge der fordi den var så kjipt, så vi tok en runde på butikkene samt litt spotting og en liten runde innom loungen før vi boardet OH-BLI, nok en Boeing 717 fra Blue1. Denne har hatt tidligere eierskap hos AeBal og Quantum Air. Den ble levert i juli 2000. Om bord ble vi møtt av en kabinsjef av et litt annet kaliber enn den vi hadde på turen til, i positiv forstand! Det føltes ikke som vi fløy med et SAS selskap, for service var upåklagelig! Det var 4 rader på business og kun 3 passasjerer, Stein-Arvid, meg og en annen fyr. Economy var heller ikke overbooket, tipper 45% kabinfaktor.
Kort tid etter take-off fikk vi servert et lett måltid som dessverre ikke var like bra som på turen dagen før, men det handler mer om at jeg ikke er så glad i ørret og poteter dynket i eddik.... Samme utvalg med drikke, og crewet kom jevnlig å fylte på med drikke.
Landing på CPH på tid. Etter å ha kommet oss av flyet gikk vi til Loungen hvor vi hadde 1 1/2 time på oss før flyet til Oslo skulle gå. Loungen på Kastrup er den beste av de vi var innom. God plass, godt utvalg med drikke, mat og aviser samt litt koseligere innredet.
Dekor i avgangshallen på T1
OH-BLI på HEL like før boarding til CPH
Samme kabin som sist, bare at nå hadde de toalett framme også
Like etter avgang fra HEL
Måltidet vi fikk servert med rødvin og Fanta
Veldig annerledes dør inn til cockpit...
Under innflyvning til Kastrup
København CPH - Oslo OSL
Flytype: Boeing 737-883
Class: Business Class (Economy Extra)
Operert av: SAS Norge
Reg,nr: LN-RPR
Flyets alder: 11,8 år
Flight.nr: SK1470
Flytid: 55 min
Sete: 4A
Etter planen skulle denne turen være med en Boeing 737-700 men når vi oppdaget hvor mange som skulle være med skjønte vi jo hvorfor det ble en -800.
Denne maskinen, LN-RPR, ble levert til SAS i september 2009 som SE-DTP, for så å fly for Air Europa og russiske Moskovia Airlines. Flyet kom tilbake til SAS som LN-RPR i litt tidligere i år.
Boarding gikk fort, til tross for alle de danskene som prøvde å snike i køen...!! Om bord hadde de 6 rader med Business/Economy Extra og jeg tipper det var 100% kabinfaktor. Push-back på tid og avgang kort tid etter. Oppe i lufta startet de serveringen som på denne turen bestod av pasta og brød. Ikke smakte det særlig av det heller (smakte ingen ting!)... Så jeg må nok trekke ned SAS litt. Overraskende at SAS og Blue1 har så forskjellig mat, de er jo tross alt søsken.
Drikke ble også servert rikelig av, og besetningen var som vanlig, ikke særlig mye å skryte av... Det er vanskelig i 2011 å finne et flyselskap som tilbyr gode priser, god service og som fremstår som seriøse. Jeg ser ikke på SAS som en seriøs aktør til tross for at de er så store som de er, og at de har et rutenett som dekker store deler av verden. For meg er seriøsitet god kundeservice og kvalitet på service/servering. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å få dette inkl. Jeg og mannen min skal til St.Petersburg neste helg og da valgte vi å fly Aeroflot. Hvorfor? Fordi Aeroflot oppleves som et seriøst selskap. Andre selskaper jeg anser som seriøse av de jeg har reist med er KLM, Estonian Air, Air France, Czech Airlines, Finnair, Air China, Lufthansa, UTair og S7 Airlines. Jeg vil også få påpeke at sikkerheten tar jeg som en selvfølge at er på topp og er ikke tatt med i min vurdering. Så litt foto fra reisen:
Begge to på samme sted, OH-BLI og LN-RPR:)
Samme seter som på alle andre SAS Boeing 737
Take-off fra CPH
Måltidet ho SAS....
Like før landing på OSL
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar