Flight nr: AS0387
Avgang: 07:00 (Faktisk 06:57)
Ankomst: 08:25 (Faktisk 08:24)
Flytid: 1:25 (Faktisk:1:25
Class: Economy
Flytype: Boeing 737-790 winglets
Byggeår: 2000
Registrering: N617AS
Sete: 20F
Operert av: Alaska AirlinesFlytype: Boeing 737-790 winglets
Byggeår: 2000
Registrering: N617AS
Sete: 20F
Alaska Airlines, tidligere McGee Airways, ble etablert i 1932 og holder til i Seattle (Washington State). Selskapet skiftet navn til Alaska Airlines i 1944 og opererer en eksklusiv flåte med kun Boeing 737-modeller, ut i fra sine baser i Seattle, Los Angeles, Portland og Anchorage (Alaska). Selskapet er eid av Alaska Air Group og betjener 91 destinasjoner i USA og Mexico.
Horizon Air, nå et selskap under Alaska Airlines, opererer regionale ruter fra Seattle, Portland og Los Angeles med en flåte bestående av Dash 8Q-400. Tidligere var dette to enheter som jobbet tett sammen, men for ca 1 år siden, ble flyene til Horizon Air lakkert i Alaska Airlines farger, og flyr nå på Alaska Airlines rutenett. Det er også verdt og nevne at Alaska Airlines ikke er medlem av noen allianse, men holder tett samarbeide med OneWorld selskapene - slik at dersom du f.eks har American Airlines eller British Airways Club Card, ja da tjener du bonuspoeng (dersom flighten din er code-share vel og merke).
For oss i Europa er Alaska Airlines et fjernt navn. Derfor var det ganske lett å velge dette selskapet under årets tur til statene, for å kunne krysse dem av på lista!
Billetter ble booket via alaskaair.com. Dette er en litt dårlig nettside etter min smak, da bookingprosessen var noe rotete. Selskapet tilbyr to klasser om bord: Economy og First Class. I Economy Class, må du betale ekstra for bagasje, mens i First er dette inkludert. Vår bestilling gikk fra San Francisco til Portland t/r, via Seattle på retur.
24 timer før avreise kunne man sjekke inn på nettet. Her fikk man tilbud om upgrade for 50USD pr person (fra Economy til First Class), noe vi benyttet oss av på siste leg (SEA-SFO). Boardingkort printet vi ut på hotellet før vi dro.
På flyplassen, tidlig på morgenen, var det veldig mye trafikk, men til tross for dette gikk sikkerhetskontrollen overraskende radig. Dette er noe de skal ha skryt for i USA generelt! Ting går radig for seg.
Ved gaten stod flyet vårt parkert. En 13 år gammel Boeing 737-700. Boarding startet tidlig, og om bord var det et hyggelig crew som ønsket velkommen. Setene var i mørk blå (skinnseter) og benplassen var helt OK. Etter at døren var lukket, ble vi pushet og en safety demo ble vist. Ingen TV-skjermer på denne maskinen, så her måtte det gjøres på den tradisjonelle måten:)
Oppe i marsjhøyde kom besetningen ut i kabinen med trallene sine. Som hos de fleste selskaper i USA var det gratis kaffe, te, kalde drikker (ikke alkohol) og snacks på menyen, pluss salg av diverse snacks og lett mat. Alaska Airlines serverer kaffe fra Starbucks om bord, noe de skal få pluss for! Jeg valgte kaffe og vann med kullsyre (se bilde under). Serveringen gikk radig unna, og ikke lenge etterpå startet innflyvningen til Portland. Det var fantastisk fint landskap under innflyvningen! Hvite fjelltopper og lavt skydekke, gjorde det hele ganske dramatisk og spennende!
Landet i Portland 1 min før oppsatt rutetid.
Foto: Thomas Aleksander Voll (Fortsettelse under bildene)
Portland PDX - Seattle SEA
Flight nr: AS2642
Avgang: 15:30 (Faktisk 15:30)
Ankomst: 16:14 (Faktisk 16:01)
Flytid: 0:44 (0:31)
Class: Economy
Flytype: DHC Dash 8Q-402
Byggeår: 2011
Registrering: N441QX
Flytype: DHC Dash 8Q-402
Byggeår: 2011
Registrering: N441QX
Sete: 20A
Operert av: Horizon AirEtter et lite besøk i downtown Portland, var vi tilbake på flyplassen for å fortsette reisen vår. Det tar ca 45 minutter med lokaltog fra byen til flyplassen, og billettprisene er 1/3 av flytogets priser for å si det sånn. Innsjekk på automat, og rett til sikkerhetskontroll og så gate.
Denne flighten var operert av Horizon Air for Alaska Airlines, og selskapet tilbyr shuttle-service mellom Portland og Seattle. Det vil si at det gikk et fly ca 1 gang i timen mellom disse to byene! Portland er en hektisk flyplass og spottemulighetene er gode fra terminalen. Flyplassen er ren, ryddig og oversiktlig, med flere spisesteder, kafeer og noen butikker. Det er lett å finne frem, og avstandene er litt som på Gardermoen.
Boarding startet ca 40 minutter før oppsatt avgangstid. Det var trapp både forrann og bak, og boarding ble gjort etter seterader. Om bord ble vi møtt av en veldig hyggelig flyvertinne, som spurte alle som kom om bord om de skulle til Seattle, da det var flere fly som boardet samtidig til flere destinasjoner. Kabinen var lys og fin, setene var brune og trukket i skinn. Benplassen var standarden for Q400.
Boarding gikk radig, og ca 10 minutter før rutetid ble motorene startet opp,og vi satte kursen mot Seattle Tacoma Intl. Airport.
Ca 10 minutter etter avgang fra Portland startet servicen om bord. Den bestod av en Express-Service, med vann, juice, øl og vin samt en liten snack. Horizon Air er det eneste selskapet i USA som tilbyr gratis øl og vin til alle (kun ett glass pr passasjer). Servicen gikk fort, og ble gjennomført med godt humør av den søte flyvertinnen, og den meget grinete, mannlige kabinsjefen, som sa (sånn at vi hørte det!), at han hatet "disse" flyvningene. Til dette svarte flyvertinnen "Det ser jeg på hele deg". Kanskje ikke så profesjonelt å si sånt i alles påsyn?
31 minutter etter take-off fra Portland satte vi hjulene i bakken på Seattle Tacoma Intl. Airport. En kort annonsering ble gjort, og det tok ikke lange tiden før vi var parkerte og motorene ble slått av.
Seattle SEA - San Francisco SFO
Flight nr: AS0302
Avgang: 18:00 (Faktisk 18:04)
Ankomst: 20:04 (Faktisk 20:06)
Flytid: 2:04 (Faktisk: 2:02)
Class: First Class
Flytype: Boeing 737-4Q8
Byggeår: 1994
Registrering: N778AS
Flytype: Boeing 737-4Q8
Byggeår: 1994
Registrering: N778AS
Sete: 02F
Operert av: Alaska AirlinesSeattle Tacoma Intl. er en ganske stor flyplass. Transit er ganske greit her, og flyplassen var oversiktlig og grei. Her fantes flere spisesteder og kafeer, samt butikker med lokale innslag og selvfølgelig Starbucks Coffee! Vi hadde god tid for connection, så det ble en liten runde i butikker før vi måtte gå til gaten. Spotting på SEA er det lagt tilrette for fra terminalen, her har man full oversikt over rullebanene og taxiways.
Ved gaten stod flyet vårt klart for boarding. Maskinen var en eldre Boeing 737-400. Om bord var det 4 rader med First Class i 2+2 konfig. og i Economy var det standard 3+3. Vi satt på rad 2, og setene var store! God plass både til rumpe og lange ben. Ikke lenge etter at vi hadde kommet om bord, ble vi tilbudt vann fra små plastkopper, servert av en litt småsurrete flyvertinne, som forøvrig senere ble tatt av flyet, og erstattet med en meget hyggelig dame (årsak ukjent, men trolig måtte hun fly en annen rute...).
Boarding gikk radig, og 4 minutter etter oppsatt tid, tok vi av mot San Fran! Under take-off kunne vi se Boeing Field og litt av Seattle by.
Ca 20 minutter etter avgang kom kabinsjefen rundt og tok bestillinger på mat og drikke. På menyen stod full bar-service, samt en varm sandwich med svinekjøtt i teryaki-saus, med salat og coldslaw. Til dessert var det en liten sjokolade etterfulgt av kaffe. Glassene var ganske fine, og graverte med Alaska Airlines logo på dem! Maten smakte veldig bra, og servicen i First var helt fantastisk bra! Det var den i Economy også, så ingen "Braathens Back-syndrom" her, hvor smilet går av bak forhenget.... Resten av turen gikk radig, og det ble flere ganger under flyreisen muligheter for påfyll av drikke.
Landing i San Fran et par minutter etter oppsatt tid, og kort taxi til gaten, som forøvrig var den samme som tidligere på dagen da vi fløy til Portland.
Konklusjon: Alaska Airlines er et av de bedre produktene i USA, uansett om du flyr Economy eller First Class. Nettsiden trekker litt ned, men opplevelsen om bord og billig upgrade trekker det opp igjen, for ikke å snakke om kvaliteten på kaffen som serveres om bord. Alle tre turene var veldig bra, hyggelige folk som jobbet om bord, effektiv service, flinke til å holde tidene sine og generelt sett en god opplevelse! Flyr gjerne Alaska Airlines igjen, terningkast 6.
Foto: Thomas Aleksander Voll
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar