
Kiev Boryspil KBP - Moskva SVO
Class: Economy class
Operert av: Aeroflot Russian Airlines
Reg,nr: VQ-BOH
Flyets navn: A. Prokhorov
Flyets alder: 1,1 år
Flight.nr: SU1801
Flytid: 1t 25 min
Sete: 22A
Etter en spennende uke i Kiev full av kunst, byvandring, ballett, flymuseum og flytur med Yak-40 og An-140 (se egen rapport for Motor Sich), var det duket for hjemreise. Innsjekk hos Aeroflot på nett var like dårlig som på utreisen, men setevalgene våre var også nå i orden ved innsjekk på flyplassen, til tross for flere feilmeldinger på online check-in. Aeroflot flyr til/fra Boryspil Terminal B, hvor konkursrammede Aerosvit tidligere holdt til. Terminal B er en typisk sovjet-flyplass, med dårlig skilting og lite farger. Her er det bare å glemme god service på kafeer og av bakkepersonell, her er det få smil å finne...! Innsjekk gikk derimot ganske radig, og det samme gjorde sikkerhetskontrollen.
Etter sikkerhetskontrollen var det kun en stor taxfree og en liten kafé. Ble veldig positivt overrasket da jeg så at de hadde en egen vegg med
souvernirer fra Ukraine International Airlines, med blant annet flymodell av Boeing 737-800 1:200! Dette er sånt som gjør hjertet mitt varmt:-P
Flyet landet fra Moskva 1 time før returen, men boarding startet drøye 15 minutter før avgangstid. Aeroflot sine Airbus 321 er veldig komfortable, og denne maskinen, som bar reg. nr VQ-BOH hadde en fantastisk pen og lys kabin. Dette er kanskje ikke så rart når flyet var drøyt ett år gammelt. Forøvrig var flyet oppkalt etter den russiske fysikeren Alexander Prokhorov.
Ca. 10 minutter forsinket startet vi opp og satte kursen mot Moskva. På vei til rullebanen stod det flere maskiner fra Aerosvit, som sikkert ventet på sine nye eiere. Ved rullebanen stod det en hel haug med fly fra tidligere Air Ukraine - Tupolev 154, Antonov 24/26 og Ilyushin 76.
Vel oppe i marsjhøyde var det tid for en matbit, og som på utreisen, fikk vi servert kaffe, te og juice, samt en sandwich, denne gangen med kyllingsalat - ganske god! Kabinpersonalet var vennlige og effektive med serveringen. Det var også mulig å kjøpe taxfree varer, til tross for den korte flytiden og det faktum at det står spesifisert på selskapets nettsider at man ikke får kjøpt slike varer på Moskva - Kiev grunnet kort flytid:-) Aeroflot har forøvrig et meget godt utvalg av varer om bord, til fine priser. Dutyfree salget om bord er levert av Duty Free Moscow, så dessverre selger de ikke flymodeller eller andre logovarer for Aeroflot (ikke på Sheremetyevo heller).
Landing i Moskva litt over rutetid, og vi ble kjørt med buss til terminal F. Transfer gikk ganske raskt og drøye 10 minutter senere var i ved gaten vår på Terminal E. Terminal E er en fin og lys terminal, med flere serveringssteder og flere butikker. Det er også veldig gode spottemuligheter på denne terminalen, og det er lov å fotografere.
(Moskva - Oslo fortsetter under bildeserien)
Foto: Thomas Aleksander Voll
Moskva SVO - Oslo OSL
Class: Economy class
Operert av: Aeroflot Russian Airlines
Reg,nr: VP-BWK
Flyets navn: S. Taneyev
Flyets alder: 9 år
Flight.nr: SU2534
Flytid: 2 t 25 min
Sete: 10A
Etter ca 2 timer pause i Moskva var det boarding på SU2534 til Oslo. Til tross for at det var langfredag, og jeg trodde at belegget ville være ganske lite, skjedde det motsatte - flyet var stappa fult. VP-BWK, en Airbus A319 oppkalt etter den russiske komponisten Sergei Taneyev, hadde en ganske slitt kabin, men setene var komfortable og beinplassen var super! Besetningen om bord var veldig hyggelige og oppmerksomme. Igjen tok vi ikke av på tid, og ca 15 minutter forsinket tok flyet av.
Servicen her var nesten den samme som på utreisen: salat, brød, skinke og kalde drikker samt kaffe/te og kake. Kaken var helt forferdelig, så den gikk i søpla. Også her var det mulig å kjøpe fra dutyfree. Landing på Gardermoen på rutetid.
Konklusjon: Aeroflot er et selskap jeg flyr med så ofte som det lar seg gjøre. Denne gangen gikk alt som det skulle, og reisen foregikk uten problemer. Dessverre sitter uroen litt i kroppen etter den lange utreisen (se egen rapport), hvor man fikk se hvordan de håndterer forsinkelser og kanselleringer, noe de gjorde svært dårlig. Men, når alt er som det skal, er Aeroflot super og det var de denne gangen. Minus for dårlig online innsjekk, men over all veldig fornøyd: Terningkast 5.
Foto: Thomas Aleksander Voll
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar