Kiev Zhulyani IEV - Zaporozhye OZH
Flytype: Yakovlev Yak-40
Operert av: Motor Sich JSC
Reg,nr: UR-88310
Class: Economy Class (only)
Flyets alder: 33 år
Flight.nr: M9 202
Flytid: 1t 15 min
Sete: 1A
Å få oppleve sovjetiske flytyper i 2013 er ikke en enkel sak. Jeg har alltid drømt om å få fly Antonov 24, og gleden var enorm da jeg oppdaget at Motor Sich Airlines opererte flytypen fra Kiev til Zaporozhye! Skuffelsen var enda større da jeg oppdaget at de hadde endret til Antonov 140... Motor Sich Airlines er et ukrainsk flyselskap med base i Zaporozhye, ikke langt unna Dniepropetrovzk, ved grensen til Russland. Motor Sich produserer motorer for Antonov, Tupolev og Ilyushin og har i tillegg til fabrikken sin, et lite flyselskap med 2 An-24, 2 An-140 og en Yak-40. De flyr fra Zaporozhye til Moskva og Kiev, samt Kiev - Uzhgorod.
Innsjekking på nett var enkelt, og da vi kom til flyplassen (Zhulyani) var boardingkortene våre klare og damen i skranken var meget hyggelig og hjelpsom. Hun fulgte oss til sikkerhetskontrollen og ønsket oss "priatnogo poleta":-) da vi kom til gaten ble gleden stor da det stod en Yak-40 parkert.
Zhulyani er også kalt Kyiv City Airport. Den ligger nærmere byen enn Borispil, og betjenes av Wizzair, UTair Ukraine, Transaero, Motor Sich, Khors Air, Astra Airlines, Armavia og MRK Airlines. Vårt fly gikk fra terminal B, som er den originale terminalen og betjener kun innland, mens den nye terminal A betjener utenriks.
Boarding på tid, og vi ble kjørt med buss ut til flyet som bar reg.nr UR-88310. Maskinen har tidligere fløyet for Madagascar Air Force, og var konfigurert med 24 seter i 2+2. Flyet var stappa fullt og Yak-40 er ganske trang! Jeg tenker at den egner seg best med 1+2 konfigurasjon. Da alle var på plass ble døren lukket og motorene startet opp. Ingen safety demo ble gitt, kun annonsering på ukrainsk og russisk over PA. Flyvertinnen sjekket så kabinen, og vi startet ferden mot Zaporozhye.
Opp i lufta var jeg delvis sjokkert over hvor lite støy det var! Selv en CRJ bråker mer, det var ganske imponerende. Yak 40 er veldig komfortabel å fly med, og holdt seg stabil i lufta, til tross for at den visst nok ikke har autopilot...! Etter ca 25 minutter startet serveringen, som var veldig enkel, men også veldig typisk sovjet:-) En liten papptallerken med to karameller, en passe stor sjokolade og kaffe/te. Ingen bordplate, så her måtte man stable på lårene!
Etter ca 1 time og 4 minutter ble søpla samlet inn og vi startet innflyvningen. Motorene slakket kraftig og det kunne høres ut som om de stoppet, og flyet gikk brått nedover. Landingsprosedyrene var noe annerledes enn hos nyere fly, og landingshjul/Flaps ble utløst ganske lenge før landing. Touch down på tid, og en kort og grei annonsering ble gjort.
Flyplassen i Zaporozhye var ganske trasig. Gammel, slitt og nesten helt falleferdig. Knuste vinduer og ødelagte dører preget bygget.
Natten ble tilbragt på Reikartz Hotel Zaporizhia, som forøvrig var et meget bra hotell! Anbefaler å overnatte der om man får lyst å gjøre samme flyrute:-)
Returen fortsetter under bildene. Foto: Thomas Aleksander Voll
Returen fortsetter under bildene. Foto: Thomas Aleksander Voll
Zaporozhye OZH - Kiev Zhulyani IEV
Flytype: Antonov An-140
Operert av: Motor Sich JSC
Class: Economy class (Only)
Class: Economy class (Only)
Reg.nr: UR-14005
Flyets alder: 10 år
Flight nr: M9 201
Flytid: 1t 30 min
Sete: 2A
Etter en natt i en av de mest forfallene byene jeg har sett noen sinne, bar det til flyplassen igjen kl 06.00. Transport til flyplassen tok ca 30 minutter. På flyplassen gikk vi inn i terminalen, som var så falleferdig at det var nesten ekkelt å være der. Ekstremt kaldt var det også. Innsjekkingssystemet deres var primitivt og dårlig, og det at vi hadde sjekket inn på nett var tydeligvis et problem, og vi var de enste som hadde gjort det. I sikkerhetskontrollen var de helt maniske med oss, mens de lokale fikk gå som de ville - det føltes som en slags protest fordi vi var utlendinger!
Avgangshallen var det verste. Der var stolene., som i sin tid var ganske moderne, helt utslitte og skinnet var revet av på flere plasser, på samtlige stoler. Det var ikke gjort rent der på flere år og vinduene var der til pynt, og holdt ikke kulden ute....!!!
Boarding 10 minutter før avgang. Om bord i flyet var det grønne seter i skinn. Selve maskinen innvendig, minnet meg veldig om en ATR 42, bare at den fremstod litt trangere. Flyet hadde totalt 52 seter, og mens Yak-40 hadde 3 i cockpit, hadde denne bare 2 samt en cabin crew.
Etter en lang kjøretur var vi endelig på vei opp, og endelig litt sovjetisk turbopropp i gang! An-140 bråker litt mer enn en ATR og motorene var kraftige saker. Oppe i marsjhøyde var det duket for serveringen, som bestod av en sandwich med en kyllingfilet som var krydret med noe veldig rart (ikke særlig god, og kyllingen var rosa!), pluss noen karameller og kaffe/te og vann. Flyvertinnen var veldig hyggelig, og kom rundt og spurte hva vi ville ha, for så å servere det personlig, her var det ingen tralle nei!
Vi brukte noe lengre tid på returen ettersom det var propellfly, og landet på Zhuliany ca 10 minutter forsinket.
Konklusjon
Motor-Sich JSC Airlines har en enkel og stilig nettside. Prisene starter på 350 UAH og makspris 750 UAH, noe som er ganske billig! Oversiktlig nettside, dog kun på russisk og ukrainsk. Innsjekk på nett fungerer bra, og produktet de leverer er veldig solid. Servicen om bord var veldig bra på begge flighter og flyene, ja de var veldig eksotiske! Dette er absolutt å anbefale for de som elsker å fly, og de som vil oppleve sovjetisk nostalgi.
Minus for at det ikke ble Antonov 24 blir det!
Motor-Sich får en solid 3`er
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar