torsdag 4. august 2011

Trip-Report : Air Baltic RIX-LPX-RIX

Riga RIX - Liepaja LPX
Flytype: Fokker F-50
Class: Economy
Operert av: Air Baltic
Reg,nr: YL-BAS
Flight.nr: BT021
Flytid: 45 min
Sete: 6F


Liepaja LPX - Riga RIX
Flytype: Fokker F-50
Class: Economy
Operert av: Air Baltic
Reg,nr: YL-BAZ
Flight.nr: BT026
Flytid: 45 min
Sete: 5F


UTREISE
Året er 2008 og turen går til Latvias hovedstad Riga, som man den gang kun hadde sett på TV. Latvia har veldig mye spennende å by på og vi nordmenn kan reise dit uten visum, samme gjelder alle de andre baltiske statene. 
Vi fløt Norwegian direkte fra Trondheim til Riga, og midt i denne turen bestemte vi oss for å prøve airBaltic for første gang. Billetten t/r Riga - Liepaja kostet 489 kr for to t/r! Det lave prisnivået var vel fordi de måtte konkurrere med buss og tog. I Latvia hadde airBaltic i 2009 5 x daglige avganger til Liepaja og 2 x daglige til Ventspils. Begge disse ble lagt ned i 2009.


Vi tok første flyet til Liepaja som hadde avgang fra Riga rundt 0620 på morgenen. Flytiden tok drøyt tre kvarter og ble betjent av Fokker 50, mens Ventspils ble betjent av en ATR 42-300 ex-Coast Air maskin (som jeg fløy til Vilnius året etterpå).
Det var da ikke mange som skulle fly idag, for Ventspils hadde hele 3 pax og vårt hadde 5. Returen aner jeg ikke, men tror nok kanskje de fløy tom tilbake til Riga...!?
Om bord ble vi møtt av to mindre blide flyvert/inner som man skulle tro hatet jobben sin. Demo ble gjort på Latvisk og det samme med resten av annonseringen, i tillegg til russisk. Landing Liepaja på tid. Serveringen om bord begrenset seg til kaffe og vann.


OPPHOLDET
Vi hadde kun en dag i "byen" så vi gjorde det beste ut av det. Man må ta taxi fra flyplassen så tidlig, det kostet 5LVL og tok drøye 20 minutter. I Liepaja er det ikke mange latviere som bor. Her er det russere som en gang var en del av det Latviske samfunnet som nå er skviset ut av folket, og som nå må ta vare på seg selv. Man kan trygt si at Liepaja ikke kan sammenlignes med Riga og jeg tipper nok, og hadde vel forventet at det var noe som dette jeg ville møte om jeg skulle reist til Sibir en gang,,,!
Folket var derimot hyggelige og satte pris på turister. På et turistkontor i sentrum ba vi om kart og tips, noe vi fikk, og beveget oss til en bydel med navn Karosta. Dit kom vi med en buss, som faktisk var svensk og hadde merkingen "Ej i trafik":-P
Det møtte vi slummen. Typisk sovjet-blokker over alt, og den eneste butikken de hadde var en spritsjappe med godt utvalg. Bak alt dette fant vi en katedral som slo pusten ut av oss begge. Noe så vakkert skal man lete lenge etter. Dessverre fikk vi ikke komme inn, da den ble pusset opp.


HJEMREISE
Fulle av inntrykk og litt sjokkskadet møtte vi opp på flyplassen igjen. Der ble vi sjekket inn i et skur, hvor boardingkort ble skrevet for hånd og bagasjen merket deretter. Sikkerhetskontrollen var en evig spøk og ironisk nok stod ikke kontakten til maskinen man skulle gå igjennom i, sånn at her var det ikke nøye. Det som sjokkerte meg mest med flyplassen var det faktum at det gikk faste avganger med airBaltic til København og Hamburg fra Liepaja, men ingen toll, taxfree eller gode sikkerhetsregler var å finne...! Kanskje en grunn til at de også ble lagt ned...?
Flyet til Riga boardet på tid, en Fokker 50 igjen og denne gangen var service hakket bedre med aviser, kaffe/te og juice/vann. Landing i Riga på rutetid.


Idag tilbyr airBaltic et stort rutenett i code-share med SAS, Transaero og UTair. Fra Oslo er det kun direkte til Riga, men videre fra Riga dekker de hele Russland, Baltikum, tidligere Sovjet og resten av Europa, til og med ruter til Asia. Flåten består i 2011 av Fokker 50, Dash 8Q-400, Boeing 737-300/500 og Boeing 757-200.








 LIEPAJA




 KAROSTA
 RETUR TIL RIX







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar