lørdag 27. august 2011

Trip report : SAS/United (CO) OSL-EWR-LAS

Oslo OSL - Newark EWR 

Flytype: Airbus A330-343X
Class: Business Class
Operert av: SAS Norge
Reg,nr: OY-KBN
Flyets alder: 9,8år
Flight.nr: SK 907

Flytid: 7 timer 13 minutter

Sete: 5B

Newark EWR - Las Vegas LAS
Flytype: Boeing 757-33N
Class: Economy
Operert av: United (Continental)

Reg,nr: N77867
Flyets alder: 10,3 år
Flight.nr: CO 1230

Flytid: 4 timer 56 minutter

Sete: 36D

Oslo - Newark
Jeg hadde registrert meg på optiontown.com for en mulig oppgradering til business på flighten til Newark. Dagen før avreise var jeg så heldig å få en mail som sa: "Congrats, you've been upgraded to business". Det kostet ikke mye penger å oppgradere, og jeg synes det var verdt alle pengene. 
Å fly business betyr at jeg kunne benytte meg av business innsjekk, fast track security på Gardermoen og bruk av lounge. Jeg ankom Gardermoen rundt klokka 09, og satt i loungen allerede klokka 0910. 

Klokka 10 beveget jeg meg mot gate, og det var liten kø i passkontrollen. Ved gaten var det kontroll av reisedokumenter og boardingkort. Det ble en halvtimes venting før vi fikk gå ombord i flyet. Ombord fant jeg mitt sete og ble gledelig overrasket over hvor komfortable setene var og hvor romslig det var rundt meg. Etter rundt et kvarter ble vi servert en velkomstdrink, som var enten champagne, appelsinjuice eller vann. Jeg valgte champagne. 
Boarding tok lang tid, og vi ble vel sittende i flyet i rundt 40 minutter før vi vi endelig var klar for takeoff. 

Oppe i lufta fikk vi først utdelt hodetelefoner og amenity kits. Det ble så servert driinker, en pose mandler og en liten snack av serranoskinke. Jeg valgte champagne igjen :-) Crewet kom rundt og samlet inn tomme glass og la hvite duker på bordene våre, og det var klar for matservering.
Vi fikk utlevert et brett bestående av grønn salat og forretten. Forreten bestod av foie gras med fikenkompott. Foie gras er ikke akkurat min favoritt, så jeg smakte en munnfull for syns skyld. Men fikenkompotten var god. Vi fikk også servert varme rundstykker. Samtidig som de delte ut forretten fikk vi også tilbud om mer å drikke, og jeg valgte nå rødvin, i tillegg til litt mer champagne. 

Crewet kom rundt for å samle inn asjettene til forretten, og vi fikk igjen tilbud om mer å drikke. Jeg valgte nok et glass rødvin. Så var det klart for servering av hovedretten. Vi hadde valget mellom 4 ulike retter; torsk, lam, kyllingbryst eller pasta (vegetar). Jeg valgte torsk i hvitvinsaus med poteter. Maten smakte helt utmerket. Jeg må si at crewet ombord var superhyggelige og gjorde turen ekstra fin. Det var alltid et smil rundt munnen deres :-)
Etter hovedretten var spist ble brettene samlet inn, og vi fikk tilbud om kaffe/te og cognac/likør. Jeg valgte et glass Sauternes dessertvin og et glass cognac. Dessertvinen var utrolig god. Vi fikk servert en sjokoladekake med frisk frukt. Etter alle glassene med champagne, vin og cognac var jeg faktisk ganske brisen nå. 

Etter middag valgte jeg å se litt på tv. Jeg må si at valget av filmer ikke var det største jeg har sett. SAS har en liten buffet i business class på sine langdistanseflyvninger, noe som betyr at man kan gå og hente drikker, snacks og noe å bite i hvis man har lyst. Midt i flyvningen ble vi servert is. 
Tida gikk fort, og det var klart for andre måltid. Dette bestod av smørbrød med røkelaks og eggesalat og smørbrød med kalkunskinke. Vi ble samtidig tilbudt drikke, og denne gangen valgte jeg appelsinjuice. Til dessert fikk vi en bærkake og kaffe/te. 
Det var nå kort tid igjen til landing, og crewet var travelt opptatt av å rydde kabinen. Hodetelefoner og tepper ble samlet inn.
Vi landet litt før rushet fra Europa, så det var liten kø i immigrasjonen. 

Jeg må si at SAS på business class var en veldig positiv opplevelse. Hvis jeg skal reise med SAS igjen på langdistanse, skal jeg benytte meg av muligheten til å oppgradere til business på optiontown.com. Det er verdt alle pengene. 

Velkomstdrink
Forrett, grønn salat og ostefat
Hovedrett : Torsk i hvitvinsaus og poteter
Dessert
Toalett med vindu :-)
Kabinen i business class
Måltid før landing
Newark - Las Vegas
Etter å ha sittet på Newark i over fem timer var det klart for siste del av reisen min. Vi ble litt forsinket fra Newark pga. et kraftig tordenvær, som i realiteten stengte flyplassen i over en time. Vi fikk beskjed om at vi var fly nummer 42 i kø for takeoff, så jeg tenkte at det kom til å ta en evighet. Men etter å ha sittet i flyet i rundt en halvtime var det klart for takeoff. 
Jeg må si at United ikke overrasket meg noe positivt. Flyet virket veldig slitt innvendig og crewet var sur og grinete. Når jeg sier United er det ikke helt riktig. Det var et fly fra gamle Continental. Selv om de nå er et flyselskap, virker det ikke sånn. 


Jeg var nå utrolig trøtt. Etter å ha sittet på flyplassen i over fem timer, samt at tidsforskjellen hjem til Norge nå betød at det var midt på natta for meg. 
Vi ble servert gratis drikke i form av brus, vann, kaffe eller te. Resten måtte kjøpes. Også mat/snacks må kjøpes ombord. Etter å drukket min boks med ginger ale sovnet jeg av, og småduppet gjennom mesteparten av flyturen. De viste film på skjermer i taket, men jeg var som sagt såpass trøtt, at jeg ikke fulgte med på den. Ellers virker det som midtgangen smalner litt der jeg satt og bakover, noe som resulterte i at absolutt alle som gikk forbi meg dultet borti armen min. 

Etter min veldig positive og fine reise med SAS, var det en stor skuffelse å komme ombord i flyet fra Continental. Crewet kunne vært mye hyggeligere. Kanskje de var slitne etter en lang dag, men allikevel er det lov å smile litt og være hyggelig. Flyet var i tillegg ganske slitt innvendig, som ikke gjorde inntrykket noe bedre. Neste gang jeg skal fly innenriks i USA blir det i allefall ikke med United/Continental! 

1 kommentar: