Flytype: Embraer E-190
Class: Economy
Operert av: KLM Cityhopper
Reg,nr: PH-EZC
Flight.nr: KL1172
Flytid: 2t 20min
Sete: 7A
Amsterdam AMS - Trondheim TRD
Flytype: Embraer E-190
Class: Economy
Operert av: KLM Cityhopper
Reg,nr: PH-EZE
Flight.nr: KL1175
Flytid: 2t 20min
Sete: 19F
Flytype: Embraer E-190
Class: Economy
Operert av: KLM Cityhopper
Reg,nr: PH-EZE
Flight.nr: KL1175
Flytid: 2t 20min
Sete: 19F
UTREISE
Fra Trondheim har man de siste årene fått flere direkteruter ut i Europa, men KLM har holdt på Trondheim - Amsterdam i en evighet. I starten var det Fokker 70 og Fokker 100 som var å observere i Trøndelag men nå, siden slutten av 2008, har KLM Cityhopper, som er et datterselskap av KLM benyttet sine nye Embraer E-190 med plass til 100 passasjerer på denne ruten.
Prisnivået med KLM til Amsterdam fra Trondheim er som regel 100-200 kr dyrere enn fra Oslo, men tatt i betraktning at du må ha fly ned til Oslo, er prisene til KLM veldig lave fra Trondheim. Vår billett kostet 1300 kr t/r, dette inkl bagasje og service om bord samt innsjekk på nett hvor du kan velge hvor du vil sitte. Fra Trondheim flyr de 3 x daglig til Schiphol Airport en drøy halvtime unna Amsterdam med tog. Her i fra kan du komme deg videre til hele verden med KLM og andre selskaper som er medlem av SkyTeam.
Vår flight gikk kl 0605 og det betyr tidlig opp. Vi møtte på Værnes ca 1 1/2 time før, noe som gikk helt greit, uten stress. Ved gaten var de klare for boarding rimelig tidlig og om bord ble vi møtt av to damer som kanskje ikke hadde sovet om natta...? Vel, de var ikke så veldig trivelige at det gjorde noe...!
Pushpack litt forsinket, noe som er standard for kLMs avganger fra Trondheim, dessverre.
I lufta startet de med sin klassiske service som består av snacks fra konseptet Dutch Trattoria. Denne består av en pakke som er delt i to, hvor man kan få sandwich med ost og skinke, eller som vi, med kryddersmør og en med kanel kake. Jeg for min del liker ikke søtsaker så tidlig, så jeg vil ikke skryte for mye av det heller, men funket greit nok. Dette ble selvfølgelig avsluttet med drikke, kaffe og tradisjonelle Nederlandske kjeks med karamell inni (RÅGODE).
Landing på AMS litt forsinket.
OPPHOLD
Schiphol er et paradis for de som liker å se på fly dagen lang, for dette er en flyplass som aldri ligger stille. Selv ikke Heatrow føler jeg kan ta 1 plassen i Europa når det gjelder spotting. Jeg for min del forguder Schiphol når det kommer til spotting. Her kan du gå opp på taket hvor du kan se det meste av det meste. I 2011 satte KLM opp en helt Fokker 100 som man får gå inn i!! På taket! RÅTT!
Det er jo da en selvfølge at man ser mest KLM, men man kan også se fly fra bla Iran Air, Aeroflot, Ukraine Int Airlines, Air Astana, Transavia, Garuda Indonesia, Malaysia Airlines, JAL og mange flere. Å du, hvis du først er i Amsterdam, eller har veldig god til på Schiphol, MÅ du besøke Aviation Megastore. Dette er en butikk som ligger ca 15 min med buss/taxi fra flyplassen, her selger de KUN godsaker for flynerder. Større utvalg med modellfly i alle str har jeg aldri sett før! Prisene er varierte, men man får feks en modell i 1:200 for 12 euro, mens Sky Marks, som er de beste modellene med tanke på detaljer og str, koster fra 16 euro og oppover. Man kan også gå inn på nettet, www.aviationmegastore.com for å lege seg en handleliste, for det trenger du! Hvis du ikke har det, blir du lammet av skrekk når du kommer inn og så endrer det med at du ikke greier å bestemme deg....!
Amsterdam by er noe for seg selv. For min del er dette en tur jeg ikke glemmer, for det var nettopp her min kjøre fridde til meg, så Amsterdam vil være en spesiell by for resten av livet. Men , ikke bare derfor....! For her kan du få ALT du vil.
Det som sjokkerte meg litt med Amsterdam var lukte av hasj i nesten alle trange gater og "levende dukker" i vinduene som solgte diverse tjenester.. Red Light District er verdenskjent og du skjønner ikke hvor spesielt det er om du ikke tar en tur innom gatene for å bare se det med egne øyne.
Sex-butikker er det flust av også, så man finner noe for en hver smak.
Ellers har Amsterdam mye annet å by på, bla mye god mat, god shopping og museer som kan være av interesse.
HJEMREISE
Etter en langhelg i Amsterdam var det nå på tide å dra hjem til Norge igjen. Denne gangen skulle vi fly litt senere på dagen, så vi slapp å stå opp før kl 0600:-P Innsjekk på AMS gikk veldig slow, og det har med å gjøre at man må sjekke inn selv. Det vil si at det sitter ingen der, du leverer bagasjen inn i maskinen og gjør jobben selv, noe som ikke er så lett for de som aldri har flydd før...! Etter en stund i kø kom vi endelig igjennom alt, vips - vi var inne på "sikkert" område. Igjen, spotting her er bare rått! Så sørg for å ha batteri i kameraet samt masse ledig plass på minnekortet når du skal hit!
Boarding på vår flight til Trondheim var noe forsinket og vi ble kjørt med buss ut til flyet, som var en Embraer E-190 igjen, men litt nyere enn den vi hadde sist. Om bord ble vi denne gangen møtt av et veldig hyggelig crew! Fikk lov til å ta et bilde av den ene flyvertinnen, men som jeg lovet henne da, og med respekt for henne som person legger jeg ikke ut dette bildet på nettet... Men, det var et fint minne fra turen:) Samme service konsept på denne flighten som sist, og landing på TRD litt sene. Når vi parkerte stod en Embraer E-190 fra KLM der. Den hadde fått tekniske problemer så de avgangen til Amsterdam tidligere på dagen hadde vært kansellerte for de som skulle hatt den maskinen. Surt:(
Så en liten oppsummering: KLM er et veldig bra selskap, men Cityhopper er for de som aldri kom til KLM, med tanke på standard.. Det finnes unntak her altså, men har flydd Cityhopper etter dette, kan ikke si meg imponert, men det er jeg av selve KLM, som jeg har flydd til Amsterdam og New York i ettertid.
HJEMREISE (UNDER)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar